Тож будь-яке насильство над дитиною або над іншими членами родини, яке вона може бачити, впливає на її розвиток і на підсвідомому рівні відкладається в пам’яті, щоб надалі стати сценарієм побудови взаємин з іншими людьми і соціумом в цілому, сформувати сприйняття себе і ставлення до себе. Цілком природно, що гармонійний розвиток дитини, її спроможність адаптуватися, захищати себе та виживати залежить від її взаємодії з дорослими, взаємин між батьками, їх психоемоційного стану, турботи про дитину і т. ін.
Якщо дитина зазнає домашнього насильства у будь-яких формах – стосовно неї або коли вона стає свідком знущань над кимось у родині, або є погрози щодо цього, це негативно впливатиме на її стан та розвиток. Що саме відбуватиметься?
● Дитина відчуватиме порушення безпеки. ● Її реакцією на загрозу та невизначеність стане постійна напруга та стрес. ● У дитини може сформуватися синдром набутої безпорадності, що позбавить її влади та контролю над власним життям.● Стан та настрій дитини узалежняться від стану та настрою дорослих, вона намагатиметься їх постійно радувати і поводитися так, щоб її хвалили. ● Почуття сорому та провини зміцнюватимуться і підсилюватимуть травмувальне переконання дитини в тому, що вона є причиною негараздів між дорослими. ● Зміняться ролі у взаємодії. Дитина братиме на себе роль дорослого. Дорослий поводитиметься як дитина.● Формуватиметься життєвий сценарій «переслідувач – рятівник – жертва», за яким дитина в подальшому будуватиме стосунки*.
Цикл домашнього насильства
Систематичне домашнє насильство відбувається за певним циклом.
Психологічні особливості дітей, які зазнали насильства
Внаслідок домашнього насильства дитина зазнає психічної травми, що впливає на її особистісні зміни та скеровує її розвиток у таких напрямах:
● реагування на підвищення рівня стресу (бий, біжи, завмри, здавайся);● активізація роботи лімбічної системи та рептильного мозку;● збільшення рівня особистісної та ситуативної тривожності;● порушення відчуття безпеки та довіри до оточення, формування установок про небезпеку всюди, що вірити нікому не можна;● формування травмувальних переконань «я поганий / погана, я винна / винний, якщо я буду добре поводитися, то мене не битимуть»;● агресія, направлена на себе або на довколишній світ;● розлади прив’язаності: амбівалентна, невротична, уникаюча;● прояви складної поведінки, якою дитина намагається привернути увагу до своїх проблем чи негараздів, сигналізує про потреби;● психосоматичні ознаки (порушення функціонування шлунково-кишкового тракту, серцево-судинної системи, захворювання шкіри);● порушення когнітивних процесів (складно концентрувати увагу, запам’ятовувати нову інформацію);● формування синдромів навченої безпорадності та госпіталізму;● гіпо- або гіперактивність, ускладнена концентрація, ризикована поведінка;● поведінка самоушкодження; ● знецінення себе, негативні Я-висловлювання;● девіантна або делінквентна поведінка;● дистанціювання від однолітків;● заниження самооцінки;● підвищена у порівнянні з однолітками зрілість та відповідальність.
Більше інформації про індикатори вчиненого насильства можна знайти ТУТ
При опитуванні / допиту дитини, яка зазнала домашнього насильства, психолог бере до уваги:
● відсутність життєвого досвіду і часто – сприйняття дитиною насильства як норми;● недостатній розвиток критичного мислення у дітей, молодших 7 років;● повна залежність дитини дошкільного віку від дорослого;● брак сил та можливостей протистояти насильству;● схильність дітей брати провину на себе;● сприйняття насильства як гри (бо так сказав дорослий);● засвоєння понять «добре» і «погано» під впливом дорослого; ● готовність терпіти насильство через потребу в увазі, контакті, взаєминах;● схильність через відторгнення дорослими вважати себе нікчемою («я – ніхто, мене не існує»).