Кримінальне провадження за участю дітей: методологія роботи залученого психолога

Методологія (від грец. мethodos –– дослідження і logos –– знання) є науковим методом пізнання, а також сукупністю методів, що застосовуються у будь-якій науці й є вченням про загальні принципи, структуру, логічну організацію, методи пізнання, перетворення навколишнього світу.

Психологи, які залучаються до кримінальних проваджень за участю дітей, мають володіти спеціальними психологічними знаннями та вміти їх застосовувати відповідно до слідчої / процесуальної дії. Основою використання цих знань є розуміння методів та психологічного інструментарію, що фактично є методологією.  Ключові методи роботи психологів у межах кримінальних проваджень – це спостереження, інтерв’ювання, контент-аналіз та аналіз відеозапису. Розглянемо їх детальніше.  Спостереження як метод полягає в цілеспрямованому й організованому сприйнятті психологом поведінки дитини та її реєстрації в процесі комунікативної діяльності, що передбачає виявлення індивідуальних особливостей дитини, специфіки діяльності її певних психічних процесів та особливостей відтворення обставин подій.  До сфери спостереження входять манери, жести, комунікабельність, реакція на подразники, поставлені дитині запитання, її психічний стан, викликаний перебігом процесу, необхідністю спілкування, ін.  Зовнішній вигляд дитини може стати джерелом додаткової інформації про неї. Зачіска, колір волосся, стиль одягу, пірсинг, значна кількість татуювань, надмірне застосування косметики, нестандартний манікюр тощо можуть бути ознаками прояву протесту проти норм, установлених суспільством або «нав’язаних» учителями чи батьками; відображати демонстративність, свідчити по актуалізовану потребу в приверненні уваги тощо. Всі ці зовнішні прояви мають значення для формування загального образу особистості та особливостей, виявлених у неї.  Загальний настрій дитини визначається не лише через її вербальні прояви, а ще й через поставу, рівень рухливості, міміку, жести. Дитина може триматися скуто, напружено, вільно, мляво або енергійно. Її рухи бувають пластичними або, навпаки, незграбними й погано скоординованими; швидкими – доцільними або хаотичними, занадто повільними або метушливими. Рухливість дитини може бути високою (непосидюча, постійно крутиться, періодично підводиться й ходить по кімнаті), а також нормальною і низькою (малорухлива, пасивна, загальмована).  Важливо спостерігати за різними аспектами мовленнєвих проявів за критеріями нормотипів розвитку: інтенсивність голосу (надто гучний, крик, шепіт), його виразність або монотонність, особливості тембрового забарвлення (хрипкий, скрипучий, писклявий тощо); темп мовлення (квапливий, плутаний, уповільнений) та його зміна впродовж опитування; рівень мовленнєвої активності – від балакучості до односкладних висловів, коли доводиться постійно стимулювати розповідь дитини додатковими запитаннями; відстежувати наявність або відсутність пауз у розмові.  Тембр голосу та його гучність свідчать про емоційне ставлення дитини до пережитої події та реагування на неї. Словниковий запас, точність висловленої думки, вміння будувати складні речення можуть свідчити про наявність / відсутність нейропсихологічних порушень, однак слід звертати увагу, чи чітко вимовляє дитина слова відповідно до її віку, чи шепелява або гугнява тощо. В разі наявності описаних ознак слід звертати увагу на інфантильні звороти, жаргонні вирази, слова іншомовного походження (йдеться про їх доречність у контексті спілкування). Постійна зміна теми розмови без завершення попередньої, схильність говорити з собою, мовби відповідаючи на запитання, яких співрозмовник не ставить і не чує, можуть бути симптомами порушень психічного розвитку, який потребує огляду фахівцем.  Оцінюючи зміст міміки та жестів психолог має взяти до уваги їх відповідність ситуації та висловлюванням дитини. В цьому випадку слід враховувати конгруентність (узгодженість) між тим, що дитина говорить, і тим, як це відображається на її обличчі (міміка), а також в її невербальній поведінці (жести, тон голосу, рухи). Коли слова й невербальні сигнали гармонійні й доповнюють одне одного, таку людину ми зазвичай сприймаємо як щиру та відкриту. Якщо між словами та мімікою є суперечності, це може вказувати на нещирість, замасковані емоції, внутрішні конфлікти, бажання приховати інформацію або обмежити надання відомих фактів, спробу маніпулювати та дотримуватися власної, заздалегідь обраної стратегії взаємодії, ін. 

Приклади конгруентності

    Слова: Я дуже радий тебе бачити!
    Міміка: щира посмішка, очі трохи примружені (посмішка впливає на вираз обличчя).
    Слова: Мені це неприємно.Міміка: насуплені брови, напружений вираз обличчя, кутики губ опущені.
    Слова: Я хвилююсь.Міміка: розширені очі, обличчя напружене, рухи нервові, дихання пришвидшене. 
    Слова: Мені було дуже боляче, коли він це робив.Міміка: погляд відсторонений / непрямий, часом опущена голова, очі зволожені, мімічні м'язи напружені, брови насуплені. 

Приклади неконгруентності

    Слова: Я дуже радий тебе бачити.
    Міміка: байдужий вираз обличчя, відсутність усмішки чи контакту очима.
    Слова: Мені все одно.Міміка: почервоніле обличчя, напружені губи, злісний погляд як свідчення роздратування.
    Слова: Я повністю згоден з цим.Міміка: примружені очі, злегка саркастичний вираз обличчя, що свідчить про недовіру чи сумнів.
    Слова: Мені було дуже боляче, коли він це робив.Міміка: посмішка, прямий погляд в очі, обличчя розслаблене / спокійне.

Важливо розуміти, що виявлені ознаки неконгруентності не означають, що дитина приховує інформацію або не переживала цей досвід. Подібна неузгодженість з урахуванням контексту, аналіз того, коли саме і при відповіді на які запитання ці ознаки виявлені, дають можливість зрозуміти, що тема, яка обговорюється, емоційно значуща для дитини й потребує додаткових запитань.
   
При оцінюванні результатів спостереження слід пам’ятати, що під час допиту дитина перебуває в незвичних для неї умовах, не завжди повноцінно розуміє, що й навіщо відбувається, тому все це може впливати на її поведінку, а також на бажання чи небажання взаємодіяти з психологом і представниками слідства.

Метод інтерв’ю полягає у вербальній комунікації між психологом і дитиною, що передбачає розмову за заздалегідь підготовленими запитаннями. Цей метод відрізняється від інших неухильною організованістю й нерівнозначними функціями співрозмовників: психолог опитує дитину, не висловлюючи власної думки й не надаючи оцінки її відповідям на поставлені ним запитання. Отже, діалог відсутній. Види та особливості інтерв'ю:

    структуроване використовується для збору інформації й передбачає закриті запитання, які не потребують розгорнутої відповіді;
    неструктуроване застосовують, коли інтерв'юер намагається з'ясувати інтереси і проблеми дитини, заохочуючи її до вільного висловлювання з допомогою відкритих запитань;
    напівструктуроване проводиться на основі поділу за темами конкретних відкритих запитань, визначених інтерв'юером і спрямованих на отримання від дитини інформації та виявлення актуальних проблем, які, можливо, її непокоять. 

Контент-аналіз –– це метод дослідження, який аналізує текстову, аудіо- або відеоінформацію з метою виявлення закономірностей, емоційного забарвлення, прихованого змісту та відображення в них різних фактів та тенденцій. У психології, в тому числі кримінальній, для аналізу висловлювань застосовуються щоденники, листи, повідомлення у соцмережах, стенограми, бесіди з метою дослідження мотивів дій або бездіяльності дітей різних процесуальних статусів (аналіз допитів, передсмертних записок, погрозливих повідомлень тощо). Переваги контент-аналізу:

    До беззаперечних переваг можна віднести можливість цього методу давати уявлення про складні моделі людського мислення та використання мови. Його вважають досить об’єктивним, достовірним, систематичним та кількісним, а ще – доступним, адже він не потребує значних фінансових та технічних ресурсів і зручний для практичного використання в багатьох сферах. Контент-аналіз може доповнюватися якісними та кількісними методами (наприклад, психологічними тестами, інтерв’ю), що дає змогу отримати більш глибоке розуміння досліджуваної теми.  
    Дуже важливою функцією контент-аналізу є можливість визначати прихований (латентний) зміст того, що відкрито не обговорюють або не показують, але яке точно існує, наприклад, установки та емоційні аспекти, які не завжди очевидні при побіжному розгляді.

Ризики контент-аналізу:

    Будь-який метод аналізу має свої недоліки, і контент-аналіз – не виняток. Використовуючи його, психолог не завжди може побачити приховані значення, адже зазвичай певні ознаки сприймаються однаково. Аналізуючи лише текст або малюнки без додаткових методів дослідження, можна неправильно інтерпретувати приховані в них значення. Цей метод виявляє тенденції та патерни (шаблони), але не завжди дозволяє глибоко зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки між ними.  
    Зокрема, ще одним недоліком є те, що чим меншим є об’єкт аналізу, тим менш ґрунтовні висновки, а отже – розповідь дитини про обставини події. Звісно, якщо говорити про зміст документів (наприклад, стенограму), то контент-аналіз не вичерпує його повністю, адже при його застосуванні втрачається інтонація та емоції, тож у повідомленнях змінюються важливі елементи, в тому числі зміст і ціль. 
      
    Також недоліком є й те, що контент-аналіз вимагає від психолога тривалої одноманітної роботи та зусиль, особливо коли йдеться про обробку великих за обсягом даних.

Метод аналізу відеозапису допиту передбачає аналіз зафіксованої в ньому комунікативної діяльності учасників, аналіз їхніх висловлювань та запитань, невербальних проявів та емоційних реакцій, а також запис стенограм або фрагментів відтворюваної інформації, важливою для подальшого висновку.

Психологічний інструментарії зазвичай потрібний під час допиту дітей, якщо їм необхідно відтворити з допомогою засобів та матеріалів обставини подій, які в процесі допиту допомагають дитині розповісти про них або їх вербалізувати, якщо через відсутність відповідних знань, наприклад, назв статевих органів, вона може їх показати на анатомічній ляльці. В цьому випадку особливо важливим є правильне розуміння інтерв'юером того, що сталося з дитиною.

Психологічний інструментарій для використання під час проведення допиту

icon

Силует людини

Мета застосування

    Встановлення локалізації тілесних ушкоджень; 
    вербалізація болісних відчуттів у тілі внаслідок пережитого насильства

Специфіка використання

    Перед застосуванням слід дізнатися в дитини, які частини тіла вона знає й навіщо вони людині.

    Якщо дитина ніяковіє й соромиться говорити про функції та частини тіла, силует людини допоможе вказати на них.

Смайлики

Мета застосування

    Забезпечення вербалізації та диференціації емоцій у процесі пережитої події

Специфіка використання

    Дитині можна запропонувати обрати смайлики відповідно до емоцій, які вона переживає, якщо не знає, як їх називати.

    Під час обговорення кримінально значущої стадії події можна попросити дитину вибрати з набору смайликів ті, які, наприклад, схожі на вираз обличчя людини, яка вчиняла з нею певні дії. 
      
    Водночас з метою стимулювання дитини до розповіді про те, що й як відбувалося, слід паралельно з демонстрацією та вибором нею певних смайликів ставити їй відкриті запитання про подію відповідно до віку.

Малювання

Мета застосування

    Схематичне зображення дорожньої карти та руху транспортних засобів у справах з ДТП
    розміщення кімнат / меблів у будинку

Специфіка використання

    Дитину можна попросити зобразити схему розміщення людей, машин, дороги з метою отримання інформації про те, як відбувалася подія.

    В разі потреби й залежно від перебігу події згоди дитини, запропонувати їй намалювати розміщення кімнат у будинку й розповісти, що саме, як і де відбулося. 

Іграшка (ки)

Мета застосування

    Проєкція або відображення взаємодії між учасниками події

Специфіка використання

    Діти молодшого шкільного віку можуть застосовувати іграшки в рольовій грі, якщо їм складно вербально відтворити подію або процес взаємодії між нею та кривдником, а також у грі з участю інших персонажів. 

Анатомічні ляльки

Мета застосування

    Відображення сексуальної взаємодії

Специфіка використання

    Використовується, якщо дитина не може вербалізувати сексуальну взаємодію через її вік та рівень розвитку. 

Карти із зображенням кольорів, форм або фігур

Мета застосування

    Вербалізація кольорів, форм та фігур

Специфіка використання

    Застосовується за наявності сумнів щодо точності опису дитиною кольорів, форм, фігур. Відповідні картки допомагають встановити фрагменти події, якщо дитина знає кольори, форми й фігури, наприклад, якого кольору був одяг кривдника або якої форми був предмет, який він використовував у кримінальній події.

Особливості застосування психологічного інструментарію в процесі допиту дитини

Якщо це малюнки, то вони є продуктом діяльності дитини і мають бути додані до протоколу допиту у виді роздруківки, або аркуш, який слід віддати слідчому / дізнавачу з метою долучення до протоколу слідчої / процесуальної дії.  
Дитині треба пояснювати правила роботи з психологічним інструментарієм. Наприклад, якщо це іграшки або анатомічні ляльки, то слід сказати, що вони допомагають дітям розповідати та показувати те, що з ними сталося, але забирати їх додому не дозволено. 
  
Якщо в процесі допиту дитина щось намалювала або написала, то слід запитати її, що саме, та зафіксувати на відео для збереження. 
  
На допиті психолог не має права застосовувати власні гаджети (наприклад, диктофон без відповідного дозволу слідчого або комп’ютер, на якому дитині демонструють малюнки, ін.), адже на етапі судового розгляду такі дії можуть бути розцінені суддею чи стороною захисту як спосіб маніпуляції та впливу на свідчення дитини. Крім того, без відеофіксації неможливо довести, що саме психолог показав дитині на екрані свого ноутбуку – смайлики на вибір чи щось інше, що могло би вплинути на стан дитини та її показання. 
  
Якщо під час допиту дитина з власного телефону демонструє психологу фото, меседж або називає чийсь номер або акаунт в соціальних мережах тощо, психолог має подбати про те, аби зафіксувати демонстроване на встановлених у приміщенні відеокамерах, прокоментувавши, що саме дитина показує, та дати їй можливість підтвердити, спростувати або доповнити сказане, наприклад: «Ірино, чи правильно я зрозуміла, що дівчина праворуч – то Світлана, про яку ти мені щойно розповідала?» 
   
Отже, аналіз отриманої від дитини інформації про пережитий нею досвід здійснюється на підставі узагальнених результатів усіх застосованих методів та психологічного інструментарію відповідно до вікових особливостей дитини з урахуванням усіх деталей ситуації та всіх зовнішніх чинників. 

Використані джерела:1. Коновалова В. О., Шепітько В. Ю. Юридична психологія: підруч. для студ. юрид. спец. ВНЗ. Київ: Концерн «Видавничий дім «Ін Юре», 2005. 424 с.
2. Максимова Н. Ю. Психологія девіантної поведінки. Київ «Либідь» 2011. 520 с.
3. Методологічна рефлексія. Контент-аналіз: переваги та недоліки. URL: https://bit.ly/4cOSz8W/ (дата звернення 1.03.2025).
4. Чебоненко С. О., Бадира В. А. Пенітенціарна педагогіка та виховна робота із засудженими до покарань, не пов'язаних з позбавленням волі. Чернігів: ПП «ОПЦ», 2005. 70 с. 

Партицька В., Козлова А.