Специфіка вчинення педофілійних дій щодо дитини

Правові норми та закони щодо захисту прав дітей в останні 100 років значно посилені, однак статистичні дані про вчинення сексуального насильства над дітьми суттєво не змінилися. І це не означає низького рівня роботи правоохоронної системи, а свідчить про те, що кривдники продовжують знаходити нові способи вчинення сексуального насильства, аби мінімізувати ризики його викриття.

Сексуальне насильство над дитиною не є імпульсивним чи випадковим явищем. Із 10 випадків його здійснення 8 вчиняє особа з її найближчого оточення. Фахівці стверджують, що кривдники часто намагаються звинуватити дитину в тому, що вона їх спровокувала, нібито вона сама того хотіла і навіть про це просила. Діти ж про такі дії зазвичай говорять мало і часто після сексуального насильства виявляють суперечливе ставлення до кривдника / кривдниці, розповідаючи, як вони добре проводили разом час, грали, гуляли тощо. Працівники правоохоронних органів піддають сумнівам правдивість таких розповідей, тому до з'ясування обставин скоєного залучають психолога, котрий розуміє девіантний цикл вчинення сексуального насильства над дитиною та виявляє й пояснює причини її залежності від кривдника / кривдниці. Педофілія – одна з найпоширеніших парафілій. Приблизно в 95% випадків педофілії статевий потяг направлений на дітей протилежної статі, а в 5% — на своєї. Актуальною є типологія кримінальної педофілії, що визначає п’ять її груп, які проявляються у протиправних діях стосовно малолітніх і неповнолітніх:

    icon
    педофілійні дії, вчинені під впливом алкоголю особами молодого та середнього віку, які не мають сексуальних відхилень в анамнезі;
    icon
    педофілійні контакти інцестного типу внаслідок хронічної алкоголізації, що призвела до змінення стану свідомості;
    icon
    педофілійні дії, вчинені особами молодого та середнього віку на чуттєвій мотивації добровільного співмешкання з дівчатами 12–13 років;
    icon
    педофілійні дії на девіантній основі, у тому числі гетеро- і гомосексуальні контакти;
    icon
    педофілійні дії, вчинені людьми похилого віку (старше 60 років), які мають в анамнезі психоорганічні розлади. 
Illustration

Американська психологиня Анна Солтер, яка працювала з постраждалими від сексуального насильства, визначила цикл вчинення таких дій.

  • 1. Думки, фантазії, збудження

    Все починається з думок про інтимну взаємодію з дитиною перед контактом з нею. Поступово сексуальні фантазії призводять до сексуального збудження, для підкріплення якого дорослий переглядає дитячу порнографію. 

  • 2. Пошук доступу до дитини

    Дорослий досліджує, де й як можна вибрати дитину для вчинення сексуального насильства, беручи до уваги соціальні мережі, сусідських дітей, ін. Свій задум потенційний кривдник / кривдниця не визнає загрозливим, тому подумки заспокоює себе, дитину, інших дорослих у тому, що його / її наміри не є ознаками насильницьких дій, та продовжує шукати дитину. Якщо це відбувається в соціальних мережах, він / вона може відправити повідомлення кільком дітям для встановлення довірливого контакту з тими, хто відгукнеться. 

  • 3. Вибір жертви

    Щойно кривдник / кривдниця отримає доступ до потенційних жертв, він обирає одну з них, яка йому сподобається та з якою він зможе безкарно реалізувати свої сексуальні фантазії. Часто кривдники обирають дітей певної статі й віку, з конкретними фізичними та емоційними характеристиками. Зазвичай віддають перевагу найбільш вразливим дітям, чиї потреби в увазі, спілкуванні, грі, турботі й визнанні не є задоволеними. 

  • 4. Планування та девіантні фантазії

    Коли кривдник / кривдниця обрав (-ла) жертву, він / вона продумує свої дії та підходи до неї з урахуванням ситуативних факторів і виявляє те, що цікавить дитину: її ігри, бажання, вподобання тощо. Кривдник / кривдниця може читати статті з вікової психології, дізнаватися з інших джерел про те, як встановити контакт з дитиною для досягнення задуманого.

    Планування сексуальних дій, схилення та примус до них дитини може бути активним або пасивним, якщо кривдник / кривдниця продовжує обманювати себе, мовби виправдовуючись, що насправді мав / мала на меті інші, добрі дії. На цьому етапі він / вона намагається ізолювати дитину від контакту з рідними і друзями та сфокусувати взаємодію лише на собі, аби в подальшому дитина нікому не змогла розповісти про те, що відбувалося. 

  • 5. Підготовка та примус

    Це – етап емоційного зваблення дитини до дій сексуального характеру за допомогою маніпуляцій. Якщо сексуальне насильство відбуватиметься з невідомою дитиною, кривдник / кривдниця налагоджує стосунки з нею, формуючи її уявлення про те, що він / вона важливий / важлива, їхній контакт особливий, а все, що відбувається, – безпечне для дитини. Поступово в грі та дотиках він / вона налагоджує тілесний контакт з дитиною, обіцяє їй подарунки, проводить з нею багато часу і називає «нашими секретами» все, що відбувається. У деяких випадках кривдники оминають етап «залицяння» і застосовують фізичну силу, щоби зламати спротив дитини та змусити її до близькості. На цьому етапі багато розмов на сексуальні теми, дитині показують її порнофото або ілюстрації книжок про сексуальне виховання.

  • 6. Акт насильства

    На початку девіантного циклу акти насильства можуть мати легкі форми. Це –показування дорослим своїх статевих органів дитині та торкання до її статевих органів. Поступово насильство набуває все більш огидних форм, оскільки для збудження кривдникові / кривдниці потрібно все більше стимулів. Для акту сексуального насильства достатньо 5–7 хвилин, впродовж яких він / вона не пояснює дитині, що відбувається, може називати її статеві органи звичними для неї словами, вказувати їй або не вказувати, що треба робити. 

  • 7. Збереження секретності

    Для уникнення відповідальності та збереження таємниці кривдник / кривдниця може використовувати різні підходи, зокрема маніпуляції. Він / вона залякує дитину, говорячи: «Якщо ти цього не зробиш, то я покажу твоїм батькам фото, де ти оголена, і вони побачать, що ти вмієш». Він / вона викликає в неї почуття провини та ймовірних втрат: «Якщо ти комусь розкажеш, то мене від тебе заберуть, і тобі вже ніхто не даруватиме подарунків». Він / вона знецінює дитину: «Тобі ніхто не повірить, якщо ти розкажеш, бо ти ще мала, а я – дорослий /доросла». Кривдник / кривдниця ніколи не коментує того, що відбувається під час сексуального насильства, тому дитина не в змозі чітко описати те, що з нею сталося. 

  • 8. Каяття, сором, імовірність рецидиву

    Щоби зменшити відчуття власної провини, кривдник / кривдниця може частково розкаюватися у вчиненому й говорити, що його / її спровокували, що це було імпульсивно, випадково, не заплановано... Є висока ймовірність того, що він / вона не зможе контролювати своєї поведінки надалі, й це призведе до рецидивів.

    Зауважимо: в деяких випадках кривдник / кривдниця не має потреби застосовувати у своїх діях усі складові цього циклу. Наприклад, якщо він / вона проживає разом з дитиною, є для неї близькою людиною й має безперешкодний доступ до спілкування, він / вона не обтяжує себе пошуками об'єкта насильства. У такій ситуації дитина може зазнавати знущань упродовж багатьох років. Той факт, що вона зазнає сексуального насильства від близької людини, змушує її мовчати. Спрощення циклу також відбувається, якщо кривдник / кривдниця контактує з дитиною через соціальні мережі, легко встановлює довірливий контакт із нею і доволі швидко заохочує до реальної зустрічі, а отже – до фази «акт насильства».  

Розглянемо девіантний цикл на конкретному прикладі.

  • 1

    Вибір жертви у відносно незагрозливій ситуаціїМурат, співмешканець Марини, котра має трирічну доньку Ірину, запропонував жити разом та допомогати їй з дитиною, коли жінка буде на роботі. Дівчинка ще погано говорить, вимовляє лише окремі слова, однак має інтерес до тіла, намагається зайти до мами, коли та приймає душ, аби розглянути її статеві органи. 

  • 2

    Планування та девіантні фантазії
    Дівчинка тягнеться до спілкування з чоловіками, оскільки батько не переймався її вихованням. Ірина потребує тактильного контакту. Їй цікаво гратися в лікаря, вона охоче обіймається і спить з мамою, бо боїться спати сама. Дівчинка радісно сприйняла Мурата, який часто грався з нею. 

  • 3

    Підготовка та змушування Мурат чимало часу проводив з Іриною, коли Марина була на роботі. Він купав дівчинку, торкаючись її статевих органів, та грався з нею в лікаря. Називав свій статевий орган «укольчиком» та просив дівчинку роздягнутися, щоби він полікував її «дірочку». 

  • 4

    Акт насильства Коли Марина працювала в нічну зміну, Мурат зґвалтував дитину. Повернувшись додому, жінка помітила кров на простирадлі, але співмешканець сказав що це він поразав палець. На запитання, чому Ірина плаче і постійно проситься на руки, він пояснив, що вона недобре себе почуває.

  • 5

    Збереження секретності Після цього випадку дівчинка стала прокидатися щоночі, плакала та кричала: «боляче, дірочка». Марина стривожилась та стала розпитувати співмешканця про те, що трапилось. Замість відповіді Мурат підвищував голос на Марину та звинувачував її в недбалому догляді за Іриною, мовляв, вона як мати замало приділяє їй часу, тому дитина постійно хворіє та погано розмовляє. 

  • 4

    Розкаяння, сором, імовірність рецидиву Мурат проговорився, що допомагав Ірині купатись, але торкався її статевих органів лише під час купання, і що дівчинка скаржилася на біль у «дірочці». Він також зізнався, що спав з дівчинкою через те, що вона боялася засинати одна.

Використані джерела:
Козлова А. Г.
Психологічна оцінка ознак психотравмування дитини внаслідок сексуального насильства. Дис. на здобуття наукового ступеня доктора філософії в галузі 05 «Соціальні та поведінкові науки» за спеціальністю 053 «Психологія». Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2020. 184 с.
Солтер А. Хижаки. Педофіли, ґвалтівники та інші сексуальні злочинці. Видавництво: Фабула, 2021. 228 с.