Участь потерпілої дитини в кримінальному провадженні: вплив на процес її відновлення

Діти, які зазнають систематичного насильства, не мають досвіду його ідентифікації, а отже й повідомлень про нього, зростають з викривленим розумінням добра і зла та залишаються наодинці зі своїми стражданнями через невіру дорослих їхнім словам, і беруть на себе провину за скоєне кимось з ними. Неозвучений та неопрацьований досвід насильства впливає на подальше життя та стосунки дитини з оточенням і якість її життя.
Повідомлення про факт насильства та участь дитини в кримінальному провадженні є важливим процесом, в якому вона нарешті бачить інших дорослих – фахівців та їхню реакцію на те, що з нею трапилось, і набуває досвіду підтримки та захисту, відновлюючи таким чином власні кордони та довіру до тих, хто її чує.

Вкрай важливо, щоби участь дитини в кримінальному провадженні відбувалася на засадах дотримання її прав та найкращих інтересів, не створювала умов для її повторного травмування та сприяла, на скільки це можливо, її відновленню. Нижче подано умови позитивного та негативного впливу на дитину елементів кримінального процесу, в якому вона бере участь.

Умови позитивного та негативного впливу на дитину елементів кримінального процесу

Свідчення дитини в кримінальному провадженні

Умови негативного впливу:

    відсутність свідчень впливає на нерозуміння дитиною норм власної поведінки та поведінки інших осіб щодо неї, наслідком чого стає терпляче ставлення до насильства;
    недовіра дорослих до свідчень дитини знижує її довіру до них; унеможливлює звертання по допомогу, спричиняє в неї почуття провини за те, що сталося;
    постійні розповіді під час слідчих дій про обставини події можуть призвести до виснаження дитини й ускладнення наслідків психотравмувальної події, зокрема фіксуванні на психотравмувальному досвіді;
    допит у суді, що відбувається через певний час, також може призвести до повторного травмування дитини.

Умови позитивного впливу:

    можливість дитини бути почутою, ідентифікувати злочин, відновити власні кордони;
    довіра до її свідчень дозволяє опрацювати пережитий нею досвід та викликати відчуття справедливості, коли відповідальність покладається на кривдника, а не на дитину;
    отримати психологічну допомогу та опрацювати наслідки травмувальних подій, яких вона зазнала.

Інформування дитини про процес розслідування

Умови негативного впливу:

    відсутність інформації про перебіг кримінального провадження посилює в дитини відчуття тривоги та безпорадності та не забезпечує відчуття безпеки;
    відсутність інформації про вплив її свідчень стає причиною самознецінення та готовності взяти провину на себе;
    посилення страху через те, що вона сказала щось не так і може бути покарана за це;
    відсутність інформації про те, чому є необхідним проведення експертиз за участю дитини, посилює її тривожність, відчуття, що її в чомусь підозрюють, їй не довіряють та можуть звинуватити в тому, що відбулося не з її вини;
    нерозуміння особливостей перебігу кримінального процесу, його мети та можливостей дитини на нього впливати спонукає її сприймати ситуацію як загрозливу.

Умови позитивного впливу:

    отримання дитиною інформації про процес кримінального провадження дає їй змогу усвідомити себе частиною того, що відбувається, допомагає впоратися з тривогою та відчути себе захищеною;
    отримання інформації про вплив її свідчень на процес розслідування посилює в дитини відчуття власної значущості та формує в неї довіру до дорослих;
    поінформованість дитини про необхідність та причину проведення експертизи за її участю дає їй можливість почуватися впевнено, розуміти, що відбувається, справлятися зі своїми переживаннями та відчувати себе значущою у відновлені справедливості.

Ставлення суб’єктів захисту прав та інтересів дитини (слідчі, прокурори, судові експерти, спеціалісти, суддя тощо)

Умови негативного впливу:

    недовіра до свідчень дитини формує в неї недовіру до суб'єктів захисту прав та інтересів, зміцнює відчуття безсилля, невіру в можливість її захисту від насильства;
    зверхнє ставлення до дитини формує в неї відчуття провини, меншовартості та недовіри до дорослих з переконанням у тому, що всі вони погані;
    грубе, знецінююче спілкування порушує відчуття безпеки;
    відсутність розуміння своїх вікових особливостей ставить дитину в ситуацію переваги дорослого над нею;
    упередження та стигматизація можуть спонукати дитину поводитися відповідно до очікувань дорослого (поводжуся так, як ви мене сприймаєте).

Умови позитивного впливу:

    довіра дорослих до показань дитини відновлює довіру дитини до дорослих;
    спілкування з дитиною на її рівні надає відчуття безпеки, значущості та підтримки; 
    уважне ставлення до дитини та її слів, незалежно від віку, дозволяє їй відчути власну цінність, відновити довіру до дорослих, щоби звертатись до них по допомогу;
    врахування вікових особливостей формує в дитини відчуття безпеки, підтримки й турботи дорослих.

Кількість слідчих дій, в яких дитина бере участь

Умови негативного впливу:

    Повторне залучення дитини до слідчих дій та збільшення їх кількості виснажує її та фокусує на травмі, а також унеможливлює процес відновлення для повернення до звичного режиму життя.

Умови позитивного впливу:

    Дитині важливо брати участь у різних слідчих діях для надання повної інформації про обставини події, що з нею сталася, адже таким чином у процесі розслідування вона зможе відновити відчуття безпеки.

Потреби дитини

Умови негативного впливу:

    Нехтування потребами дитини створює умови, ідентичні до ситуації насильства, тож дитина не лише втрачає довіру до представників правоохоронних органів, а й відчуває загрозу від них. 

Умови позитивного впливу:

    Надає відчуття безпеки, власної цінності та значущості, сприяє відновленню особистих кордонів, формує довіру до інших людей та світу в цілому.

Швидкість виведення дитини з кримінального провадження

Умови негативного впливу:

    Затягування процесу розслідування тримає дитину в постійних спогадах про травмувальну подію, що її виснажує, негативно впливає на психоемоційний стан та розвиток, унеможливлює запуск процесу відновлення.

Умови позитивного впливу:

    Вчасна участь дитини в розслідуванні та завершення слідчих дій дозволяє їй якнайшвидше розпочати процес відновлення опрацюванням наслідків психотравмувальноі події водночас з отриманням психотерапевтичної допомоги.

Результат розслідування

Умови негативного впливу:

    Відсутність в дитини можливості бачити результати розслідування порушує в неї відчуття безпеки, посилює беззахисність та боязнь того, що її знову можуть скривдити.

Умови позитивного впливу:

    Дозволяє дитині відновити втрачену безпеку та справедливість, позбавитися відчуття провини, повернути свої кордони, відчути власну цінність.

Психолог чи психотерапевт, який опрацьовує з дитиною наслідки пережитої нею психотравмувальної події, може надати правоохоронним органам довідку / висновок за результатами проведеної роботи, що стане важливим документом для фіксації наслідків впливу на дитину кримінального процесу та обмежить її участь у процесуальних діях.

Приклад 1
Дівчина 16-ти років була зґвалтована вчителем. При подачі нею заяви представники правоохоронних органів намагалися відмовити її давати свідчення, тиснувши на те, що в стані алкогольного сп’яніння вона сама того хотіла, а тепер «може посадити» людину за ґрати років на 12-ть. Через тиск правоохоронців та невпевненість у своїх показаннях дівчина відмовилась від своєї заяви, але згодом шкодувала, що не надала відсічі кривдникові. Внаслідок цього в неї з’явилися нічні жахіття з повторюваним сюжетом зґвалтування та усвідомленням того, що її ніхто не захистив. Розслідування триває вже три роки. Провадження намагалися декілька разів закрити, а постраждала думала про суїцид, бо, за її словами, її життя було зруйноване, коли в поліції їй не повірили, і вона відчула себе беззахисною та осоромленою. Дівчина має нав’язливі страхи, проблеми з адаптацією й комунікацією, не довіряє людям та є соціально ізольованою.

Приклад 2
Дівчина 12-ти років розповіла співробітникам центру соціально-психологічної реабілітації, що її домагався вітчим. Допит не призначався рік, і це вплинуло на підвищення рівня тривоги у дитини через його очікування. Після допиту представниця правоохоронних органів прокоментувала, що дівчина з «неблагополучної родини», вже мала досвід статевих стосунків і сама того хотіла, тому довіри до її показань нема. Дівчина, випадково почувши цей коментар, того ж вечора порізала собі руки та звинуватила в усьому себе.

Пашко Н., Козлова А.