Висновок / довідка психолога за результатами декількох слідчих дій: особливості підготовки та написання

Залучення психолога навіть до одного кримінального провадження за участю дитини відповідатиме її найкращим інтересам. Беручи участь у різних слідчих (розшукових) та процесуальних діях, психолог за їх результатами може на запит слідчого готувати від одного до кількох висновків / довідок.

Розглянемо випадки, коли в результаті участі психолога в декількох слідчих діях доцільно готувати один / одну висновок / довідку:

  • icon

    Якщо психолог був залучений до проведення кількох слідчих дій з однією дитиною незалежно від її процесуального статусу та його змін у процесі досудового розслідування, наприклад, зі свідка на підозрюваного або потерпілого. Найчастіше це можуть бути такі слідчі дії: огляд місця події + допит; допит + слідчий експеримент; обшук + допит тощо.  Ключові акценти висновку / довідки: коли в різних слідчих діях дитина розповідає про обставини події, психолог порівнює її показання та особливості поведінки в динаміці. Розбіжності суттєво впливатимуть на результати розслідування, адже інформація, зібрана психологом, ґрунтується на фіксованих результатах спостереження за дитиною та його фахових поясненнях. Це сприятиме кращому розумінню слідством причин зміни поведінки дитини.  Приклади● Хлопець 16-ти років (підозрюваний) під час допиту розповів, що правою рукою наніс потерпілому три удари ножем в черевну порожнину, однак у слідчому експерименті сказав, що точно не пам’ятає, якою рукою, скільки разів і куди саме ним були нанесені удари. ● Дівчина 5-ти років (потерпіла) в процесі допиту розповіла, що мама тричі вдарила її по голові металевим ланцюгом від сумки, двічі тягала за волосся, один раз штовхнула так, що вона впала на землю, а потім вдарила її по лівій нозі. Під час слідчого експерименту дитина відтворила все сказане нею при допиті і назвала таку ж, як раніше, кількість разів. 

  • icon

    Залучення до одного кримінального провадження одного й того самого психолога, який бере участь у допиті або іншій слідчій (розшуковій) та процесуальній дії з кількома дітьми, серед яких є свідки / свідок і потерпіла особа. Ключові акценти висновку / довідки: психолог може порівнювати зміст розповідей дітей з метою відтворення в своїй уяві події, а також для виявлення розбіжностей у свідченнях дітей. Для цього бажано згрупувати та виокремити однакове в показаннях усіх осіб, а також, в разі наявності, – відмінне й неузгоджене, визначивши причини розбіжностей. Для унаочнення доцільно використати порівняльну таблицю (див. далі).  Приклади:● в одному провадженні допитують двох рідних братів у статусі потерпілих, оскільки вони надають свідчення стосовно події, в якій опинилися;● чиясь спільна подруга скоїла суїцид, а в провадженні є два або більше свідків; ● коли є двоє й більше однокласників, які стали свідками побиття їх товариша внаслідок булінгу в школі тощо.

Ключові акценти висновку / довідки за результатами кількох слідчих (розшукових) та процесуальних дій:

    фіксація кримінально значущої інформації, яка не зафіксована на відео або у протоколі;
    створення єдиного сюжету події за свідченнями учасників;
    виявлення відмінностей між їхніми показаннями.

Чому доцільно готувати висновок / довідку за результатами кількох слідчих (розшукових) та процесуальних дій:

    це економить час психолога в подальших посиланнях на свідчення дитини в різних слідчих (розшукових) та процесуальних діях;
    дає змогу підготувати ґрунтовні рекомендації стосовно конкретної дитини за рахунок порівняння її показань в різних часових проміжках та ситуаціях;
    надає слідчому / дізнавачу / прокурору більше можливостей для оцінки оперативних показань та комплексних результатів внаслідок слідчих дій.
  • Приклад ВИСНОВКУ / ДОВІДКИ ПСИХОЛОГА за результатами участі дитини у слідчих діях