Психолог має бути готовим до цього, тож для збереження власної незалежності йому слід визначити:
Самоаналіз поглядів / ставлення ґрунтується на розумінні природи та механізму дії психологічного впливу на дитину й допомагає психологові сформувати власне безоцінне ставлення до неї ще до початку слідчих дій і керуватися ним до їх завершення. Що розуміється під психологічним впливом? Це – зміна поглядів, мотивів, установок, станів, поведінки людини тощо за допомогою вербальних і невербальних психологічних засобів.
Складові психологічного впливу*:
Далі Розглянемо його деякі різновиди.
Мислення ярликами – когнітивний фільтр, який не потребує критичного мислення, «полегшує» роботу нашого мозку, швидко та без критики класифікує людей або процеси, «навішуючи» на них умовні ярлики: «поганий», «розумний», «брехливий», ін.
Шаблонне мислення – це спосіб використання готових стандартних відповідей.
Навіювання / сугестія – психологічний процес, що без пояснення й об’єктивних причин впливає на переконання, віру, підсвідомість людини / осіб з метою зміни її / їхнього стану, ставлення до події, спонукання до дій, ін.
Стереотип – сукупність певних (часто звичних, вкорінених) уявлень, думок, висновків про світ, довкілля, людей тощо. Стереотипним є той, що часто повторюється, звичний, загальноприйнятий, шаблонний.
Переконання – свідомо аргументований вплив на інших людей з метою зміни їхнього судження, ставлення, намірів або рішень.
Маніпуляція – прихований вплив на опонента, його дії, систему ставлень, орієнтацій тощо.
Примус – вимога виконувати розпорядження ініціатора, підкріплюване прихованими або явними погрозами.
Емоційне зараження – це передача в різний спосіб певною особою іншій людині або групі осіб свого стану, сприйняття і ставлення до того, що відбувається.
Розглянемо та проаналізуємо ситуації з практики
Ситуація 1
Хлопець 17-ти років, статус – підозрюваний, шахрайським способом заволодів чужими коштами. На підготовчій фазі психолог дізнається від слідчого, що підозрюваний є тимчасово переміщеною особою з окупованого міста, мешкає з мамою, яка залишилася без роботи, що під час відібрання пояснень хлопець плакав і що слідчому його жаль, адже раніше підозрюваний не мав проблем із законом та, імовірно, вчинив протиправні дії через складну матеріальну ситуацію в родині. Дайте собі відповіді на запитання:● Яке у вас перше враження від ситуації? ● Чи відчуваєте намагання слідчого вплинути на психолога? ● Як би ви відобразили у висновку отриману від слідчого інформацію й чому?
Ситуація 2
Дівчина 15-ти років, статус – потерпіла від дій сексуального характеру невстановленої слідством особи (вагінальне проникнення в тіло неповнолітньої без її добровільної згоди). На підготовчій фазі психолог дізнається, що в селі, де трапилась подія, дівчина характеризується як особа «легкої поведінки» й як така, що прагне отримати матеріальну компенсацію від хлопця. Дайте собі відповіді на запитання:● Яка перша думка була у вас про ситуацію?● Чи вплинула б на ваше ставлення до дитини отримана про неї інформація й чому? ● Який алгоритм поведінки обрали би ви під час допиту неповнолітньої?● Чи намагалися б ви у будь-який спосіб підтвердити або спростувати отриману інформацію й чому?
Ситуація 3
Три свідки чоловічої статі віком 15, 16, 17 років проходять у кримінальному провадженні з малолітньою дівчиною, яка покінчила життя самогубством і з якою вони були знайомі.
Троє неповнолітніх хлопців є свідками у кримінальному провадженні стосовно знайомої їм малолітньої дівчини, яка покінчила життя самогубством.
Цілком випадково психолог почув, як хлопці в присутності їхніх законних представників (батьків) домовлялися між собою про спільну версію.
Дайте собі відповіді на запитання:● Чи вплинуло б на вас випадково почуте? ● Чи ви б обговорювали / погоджували зі слідчим список запитань до свідків з урахуванням ситуації, яка вам особисто відома?● Чи стали б ви говорити із законними представниками свідків з цього приводу? Аргументуйте свою відповідь: якщо «ні», то чому, якщо «так», то з якою метою.● Чи зміняться, на вашу думку, показання хлопців, коли вони дізнаються, що їх опитуватиме психолог, котрий чув їхню розмову?
Ситуація 4
Дівчина 16-ти років написала заяву стосовно вчинення з нею дій сексуального характеру (розбещення) наймачем житла у квартирі, де проживає вона, мати та двоє інших наймачів. Психолог, залучений до проведення допиту й надання довідки, отримав на підготовчій фазі інформацію від слідчого про результати перевірки чоловіка на поліграфі, що дає підставу стверджувати про неправдивість свідчень дівчини. Крім того, підозрюваний винаймає квартиру зі своєю співмешканкою, що також ставить під сумнів його розбещування неповнолітньої.
Дайте собі відповіді на запитання:● Чи реагує ваша свідомість на це повідомлення й як саме?● Чи намагається слідчий, на вашу думку, вплинути на психолога? ● Чи вплинула б подібна інформація на вашу взаємодію з дитиною під час слідчої дії?● Чи написали б ви у своїй довідці про отриману від слідчого інформацію? Обґрунтуйте свою думку. ● Як би ви реагували на пропозицію / вимогу / прохання слідчого змінити текст, який, на вашу думку, є об’єктивним і складений відповідно до вимог?
Ситуація 5
Хлопець 17-ти років, статус – підозрюваний, вчинив декілька умисних злочинів, заволодівши чужим майном. Перед допитом до психолога звернувся його захисник, повідомивши, що він співчуває хлопцеві, який перебуває на психіатричному обліку з діагнозом «клептоманія», наслідком якого є патологічна тяга до крадіжок.
Дайте собі відповіді на запитання:● Чи вплинула б і як саме на ваші дії й поведінку інформація, отримана від захисника?● Чи ви б намагалися спростувати або перевірити почуте?● Про який з видів впливу йдеться в цьому випадку? Аргументуйте свою відповідь.
Отже, з огляду на вищевикладене, підсумуємо, що психолог, залучений до слідчих та процесуальних дій за участю дітей, має постійно тримати фокус на найкращих інтересах дитини, зважаючи на її чутливість, недостатню обізнаність згідно з віком, схильність до стороннього впливу, навіювання тощо. Психолог має так само контролювати й себе, уникаючи впливу представників слідства на свої дії та висновки, дотримуючись власних установок, які вважає справедливими. Допомогти в цьому процесі можуть такі рекомендації: